Saknad

Åh vad jag saknar min gamla praktikplats!!!

Igår blev jag strandad i Arvika då mänskan jag ska samåka med "ja, jag var ju tvungen att åka till jobbet"

Idag fick jag inte vara med på planering... Vad ska vi göra på VFUn den här gången... Jo, hålla på med betyg och bedömmning, vad är planering?
Suck!
Sen vräker min handledare ur sig idag "jo, du får göra det du vill med ditt tema för du har ju varit med på så mycket på din gamla praktik att jag känner att du inte behöver vara med på utvecklingssamtal och sånt här"

Du sa vad?

Ingen planering, inga utvecklingssamtal?!

Att jag inte fick vara med på planeringen var att hon inte kändes sig trygg med att jag skulle vara det då jag inte skrivit under tystnadsplikt för Arvika kommun, nej, ok. Ge mig papper så kan jag göra det nu tyckte jag. "Nej vi har inga här och jag har ringt vår rektor för att höra om det var OK men hon svarar inte". Jaha...  så när får dom sådana papper? Vad mer ska jag behöva missa innan det. Sen åt jag där igår, så jag frågade den som arbetar i köket vad jag ska betala och vart jag betalar, om de har matkuponger eller tar direkt kontant. Hon visste inte, kanske jag kunde fråga de p min avdelning. Frågade min handledare "fråga X i köket hon vet!" ... Gick tillbaka till köket. Hon sa att hon hade haft en lapp om det men nog tappat bort den. Jag skulle återkomma imorgon, vilket för oss till idag... Kom dit idag och frågade vad hon ville ha och hur vi skulle göra med betalningen, hon hade inte hunnit ta reda på det än. Gick dit igen efter lunch, hon hade fortfarande inte fått reda på hur jag ska göra.

Igår försökte jag även berätta hur det var när jag blev lämnad i Arvika men bloggen raderade texten två gånger. Jo, såhär. Jag har fått samma schema som en tjej är schemalagd där så jag ska kunna åka med henne eftersom hon också bor i Arvika. Vi sa utanför Konsum. Det går en bussled på vägen utanför. Jag bor 20 meter ifrån en hållplats där så visst tyckte jag och förklarade vilken väg jag menade och hon nickade. 20 i sju stod jag utanför vid busshållplatsen. Ingen bil. Ca kvart i sju började gå mot den busshållplats efter den jag stod på. Den finns efter en kurva och går längs huvudleden/bussleden så jag tänkte kommer hon så lär hon ju se mig, när man går utmed kurvan ser man sen busshållplatsen från håll medans man går mot den, så jag skulle ju se om hon stgod och väntade så jag kunde springa dit tänkte jag. Ingen bil. 10 i var jag framme och väntade. Ingen bil. Jag började rota i väskan och fick fram telefonnumret till förskolan. T-Rex svarade och jag bad om tjejens nummer "Ja det har jag inte i huvudet". Nehej... "Ja då måste jag in på anadra avdelningen där hon är och skaffa det" Ja, tack snälla! "Ja, då får du vänta" Det blir bra tack..... Sen kom hon tillbaka och gav mig nummret.
Jag ringde och tjejen svarade. "Jo, 20 i, kvart i sa vi... men du var inte där och jag kunde ju inte vänta längre så jag är på jobbet."   Jaha... kände mig oerhört dum.  "Jo, vi ska ju den hållplatsen och du var inte där, men jag åkte och letade längs vägen mot brandstationen men sen åkte jag till jobbet".

Vid konsum finns en korsning. Längs ena sidan går huvudleden och den svänger en aning, det är även bussleden. Precis vid konsum går det att svänga av mot brandstationen och av från huvudleden. Den vägen tog alltså hon.

Jag letade upp en senare buss, ca en och en halvtimme senare var jag på praktiken. Kände mig oerhört dum och klantig osv... Älskling hade tröstat mig bra dock när jag kommit tillbaka till lägenheten och grät.
När jag kom in på avdelning mötte T-Rex mig och sa " Så du missade skjutsen idag va" .

Även fått reda på att dom inte använder sig av sådan planering så dom gör en veckoplanering och skriver att måndagar degar dom och tisdagar gör dom si och så. Nej... Sånt är gammalt och förlegat förstår ni. Här möter dom barnen på barnens nivå. Vill dom inte vara med på samling behöver dom inte. Vill dom gå runt med napp (vilket dom gör ofta!) får dom det. Även om dom är ute (vilket jag tycker är läskigt). Dom vill inte tvinga barnen till att pyssla med påskpyssel och tjata in julsånger... Kanske dom gör en prototyp till ett pyssel och visar barnen och vill dom göra det så får dom.
För dom vill inte ha någon negativ anda. Jag tycker det är att undvika konflikter till max.  Men jag tro jag är gammal och förlegad. Jag känner mig helt off i deras organisation utan struktur.

Men dom gillar mina ideér och vill gå vidare på dom. Om än något annorlunda.
Kanske det blir bättre när jag hamnar bland dom äldre barnen och andra människor? Kanske jag bara inte passar på deras avdelning?
Fast iof jobbar tjejen (vi döper henne till fröken Spån) på den andra avdelningen... men men...

Nu ska jag läsa igenom mina gamla logganteckningar från min gamla VFU och se vilka skillnader jag kan hitta

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0