Sjuk - igen!

Som vanligt på VFUn så blir jag förskyld... Tänkte att jag nån gång kunde få en ihållande praktik. Speciellt nu när det är sista praktiken och eftersom det var nästan ett år sedan jag var där sist så måste jag få tillbaka relationerna med  barnen.
Jag hade tänkt att göra så mycket med barnen den här veckan och att börja med det temat jag tänkt att göra.
Men men, det blir att skriva på arbetet istället, fast tyvärr har jag knappt orkat det.

Madame mår bra, hon äter ordentligt igen. Jag vet inte varför hon inte åt ordentligt förut, men det känns underbart att hon beteer sig som vanligt.
Däremot har Pilo varit smått svullen i sina framben. Inte mycket, men det känns. Även smått ljummen i h. fram. Ulrika kommer imorn och ska se över honom och det känns bra. Fast jag ringde självklart bästa veterinären för att prata och be om råd. Efter vad jag berättade så tror hon att det beror på foderomställningen. Men att jag självklart ska hålla ett öga på det. Sen att hans hälta kunde varit i kombination med att han gått utan sko och sen kanske blev öm när han blev skodd igen.
Men det är självklart svårt att säga när det är så många faktorer den här gången.

Men det absolut jobbigaste är hans snedhet.
Jag har ridit honom sen han var 4 då jag red in honom. Vi har jobbat med olika sulor, olika sadlar och nu massage och det har fungerat bäst. Sen även att arbeta mycket med olika övningar.
Men det är jobbigt. En ständigt oro, en ständig balans.
Borde jag rida honom - borde jag inte?
Blir hans muskler sämre - bättre?
Jag vet inte om det är jag som inbillar mig, kanske är det sadeln, kanske är det jag, kanske är det han. Men det känns som att han är mer sned nu än innan. Även om jag kan se tydligt att sadeln ligger rakt under mig så känns det som att jag sitter på vänstra kanten av den. Som om du skulle sitta på ett soffarmstöd som lutar 60%. Och när han travar fort och jag rider lätt så hamnar mitt högra ben "framför" det vänstra och det känns som att sadeln håller på att sno runt åt höger. Ifall jag skulle stå på golvet skulle mitt högra ben vara ca 1-1,5 fot framför det vänstra.

Hur det påverkar mig är redan självklart, jag har problem med ichiasnerven. Så kallad "falsk" ichias.
En massör/oseopat i Arvika sa att jag skulle sluta rida honom, att hitta en annan häst att rida.
Jag älskar att köra, men mina körvägar är så begränsade och just nu är det punka på ena däcket.
Och jag vet inte vad som är bäst för honom, men jag tror inte att det är bra för honom att bara gå i hagen heller, han vill ha så mycket stimulering.
Och han är ju pigg, och 16 tycker inte jag är nån ålder. Han är glad, positiv och full i bus. När vi är ute och rider har jag lika svårt att hålla honom lugn nu som när han var 5.

Men nog pratat nu, jag har tagit en ipren och nu har jag ett stall att mocka och sen ska jag skriva!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0